Thursday, December 23, 2010

LAWAN tetap…. LAWAN!!!

Setelah sekian lama penduduk Sarawak mendiamkan diri, Pusuk percaya sudah terdetik di dalam naluri setiap penduduk Sarawak yang masanya telah tiba. Minggu lepas Pusuk ke Kuching, jumpa saudara. Sempatlah ambil kesempatan nak sembang-sembang sikit. Tapi Pusuk betul-betul malu. Sebab ada orang tanya Pusuk.. “hai.. orang Mukah tak pandai nak sedar-sedar?” Merah cili muka Pusuk. Macam cencaluk! Pusuk malu sebab semua orang tengah sembang tentang perintah bersih, perintah adil, perintah yang tak ada rasuah, perintah yang pentingkan rakyat dan yang paling penting adalah perintah yang memperjuangkan hak demokrasi rakyat tetapi orang Mukah masih dibuai mimpi. Masih berangan-rangan. Masih percaya yang perintah kita sekarang, PBB, mampu memperjuangkan hak orang Melanau.

PBB yang tampak sudah ketandusan idea baru-baru ini menyelar penduduk Sarawak. Dia kata penduduk Sarawak sudah lupa sumbangan PBB di Sarawak. Siapa boleh lupa PBB..? Kalau tiap-tiap tahun mengundi datang dengan janji yang serupa????? Siapa boleh tak ingat?? Kalau tiap-tiap tahun cakap nak bagi air, bagi jalan. Ingat orang Sarawak bodoh ka?? Kalau sekali sekala.. dua kali..???

Di Sarawak sekarang muncul pemimpin yang memperjuangkan hak rakyat. Hak kaum peribumi. Pemimpin seperti Baru Bian yang telah begitu konsisten dalam perjuangannya dalam mengembalikan tanah-tanah hak peribumi Sarawak yang telah disonglap oleh Taib. Inikah yang PBB katakan sebagai memperjuangkan hak rakyat Sarawak (songlap tanah)??? Tetapi PBB dengan usaha yang gigih cuba untuk meracuni minda penduduk Sarawak. Fitnah itu ini. Kutuk macam-macam. Pusuk dapat lihat, yang diperjuangkan Parti Keadilan dan sekutunya di Sarawak adalah perjuangan ikhlas untuk rakyat. Ada En. Baru ambil tanah orang lain? Lebih teruk lagi tanah orang yang sekaum dengannya? Satu sen pun dia tak ambil. Malah pergi berjuang pun guna duit sendiri.

Inilah cara PBB. Guna kuasa untuk menyebar propaganda yang sudah lapuk!! Siapa tak tahu media-media dikawal oleh PBB?? Siapa lagi yang tak tahu yang Taib dan PBB curi tanah penduduk Sarawak?? Kenapa gentar? Kenapa takut nak bagi wakil rakyat DAP untuk bahas isu ini di DUN?? Kenapa nak tutup semua ini? Kenapa takut nak bincang benda yang didedahkan Sarawak Report secara terbuka? Kalau tak bersalah kenapa takut nak balas? Ini yang hantar wakil cikai yang tak sedar tersalah cakap. Cakap tak salah jadi menteri dan curi makan sikit-sikit (makna yang dicakap). Ingat orang Sarawak bangang ka?? Nak kata UMNO memang terlalu teruk di Malaya, Pusuk ingat dah takda parti lain yang lagi teruk.. tapi rupanya ada! Pusuk nak refresh sikit, bila Perdana Menteri kita dilibatkan oleh begitu banyak negara dengan kes pembunuhan, dia kata apa?? Najib cakap.. itu hal kecil jer. Ada hal besar lagi yang perlu ditangani (makna yang dicakap). Perdana Menteri ke ini??? Bila orang kaitkan dengan kes bunuh, tapi takut nak lawan balik. Ketua Menteri Sarawak.. Taib. Orang dedahkan dengan segala jenis kegiatan jahat yang dilakukan… tapi hantar menteri cikai nak jawab. CHIEF MINISTER… kaban…….!!!!!



Media kita melaporkan yang PBB guna wang rakyat nak serang perjuangan Keadilan. Menteri PBB jawab tiada kes. PBB tak buat benda macam ini. Tapi tiba-tiba blog penghasut dan pemfitnah muncul bagai cendawan. Tak cakap benda lain. Hasut dan fitnah saja… Pusuk nak bagi contoh.. Melanau Blogger.. fitnah saja-saja.. nak kata Melanau, kompom bukan. Cakap Melanau tak reti. Sokong UMNO pula tu.. sejak bila orang Sarawak suka UMNO?????! Bila Pakatan bagi fakta, mereka bagi fitnah. Baru Bian perjuangkan hak orang Sarawak, mereka kutuk kau-kau!! Inikah yang dimaksudkan PBB sebagai memperjuangkan hak rakyat Sarawak? Pusuk ada satu lagi kes.. Sarawak Report.. hari-hari kena kacau. Lawan takut. Guna wang rakyat upah orang lihai komputer, godam Sarawak Report. PBB… tolong ‘upgrade’ sikit pengetahuan komputer. Tua-tua pun komputer kena pandai.. Semua orang tahu yang PBB buat hal dengan Sarawak Report. Nak tutup apa?

Melihat dengan tentangan kaum-kaum lain di Sarawak kepada pemerintahan kotor PBB, Pusuk sedar yang masanya telah tiba. Rakyat Sarawak sudah tidak tahan dengan kekotoran pemimpin PBB. Rakyat Sarawak akan bangkit dan lawan. Lawan tetap…..LAWAN!!

-Pusuk bangga dengan kaum lain di Sarawak tetapi masih kecewa dengan kaum sendiri, Melanau-

No comments: